Dnes začaly jarní prázdniny. Pro 24 dětí ze Šťáhlav a Plzně tentokrát jinak než obvykle. Odjíždíme totiž do Jáchymova v Krušných horách. Naši vedoucí pro nás uspořádali zimní tábor s výukou lyžování. V sobotu 15.2. odjíždíme autobusem ze Šťáhlav a zhruba po 2 hodinách nás vítá městečko Jáchymov a penzion Svornost, ve kterém strávíme následujících 8 dnů.

V penzionu nás vítá usměvavá paní správcová, která se bude starat o stravování, a vlekař Patrik, který bude po celou Klikni pro zvětšení dobu našeho pobytu obsluhovat vlek. Začíná obvyklý postup - rozdělení do pokojů, povlékání postelí, kterého se někteří zhostili jen s velkým přemáháním, vybalování a zabydlování.

Po odpolední svačince se pak vydáváme na pěší prohlídku okolí. Máme možnost podívat se na sjezdovku, po které se budeme Klikni pro zvětšení následující týden prohánět, prohlížíme si i další možnosti lyžování a část města. Nad Jáchymovem vládne mlha a drobně sněží, a tak se promrzlí rádi vracíme do penzionu na teplou večeři. Všichni doufáme, že druhý den již bude lepší počasí.

A skutečně, ráno v 7.30 hodin nás probouzí sluníčko, které vesele svítí do oken, a tak všichni rádi skáčí z postelí a těší se ven. Po snídani se všichni vydáváme na sjezdovku. První jízdy na vleku se sice neobejdou bez pádů, ale nakonec se všichni zdárně dostávají na vrchol, kde dochází k rozdělení všech účastníků do tří družstev.

Zdatným lyžařům bude po celou dobu výcviku vládnout instruktor Pepa, prostřední družstvo povede Kuba a děti, které se teprve budou učit lyžovat, si na starosti bere Honza.

Dopoledne uteklo jako voda a je čas se vrátit na oběd. Poté následuje polední klid a po odpočinku pak odpolední část výuky. V podobném sledu pak budou probíhat i další dny. Den nám částečně kazí fakt, že chřipkový virus navštívil i nás, a tak se musíme hned druhý den rozloučit s Eliškou, kterou přepadla chřipka, a dále pak i s Honzou, který si při cestě ze sjezdovky způsobil zranění kolene.

Lyřaři - začátečníci zpočátku využívají jen horní část sjezdovky, kde je "cvičný" kopeček, na kterém se pod Honzovým vedením učí první lyžařské krůčky.

To první družstvo již začíná zařazovat náročnější prvky jako jízda na jedné lyži, jízda ve vláčku či ve dvojici.

V úterý dopoledne se všichni vydáváme na procházku po Jáchymově. Po schodech scházíme k místnímu kostelu a radnici a dále pak procházíme skoro celým městem. Přibližně v polovině dostáváme dvouhodinový rozchod, který využíváme k nejrůznějším nákupům, poslání pohledů svým rodičům apod. Někteří z nás došli až k lázeňskému komplexu, kde si dopřáli sladký zmrzlinový pohár.

Vracíme se zpět na oběd, odpoledne jdou někteří z nás opět lyžovat, ostatní si pod sjezdovkou vytvořili bobovou dráhu a prohánějí po ní své stroje. Největší zájem je o sněžné talíře a igelitové pytle, které na trati dosahují největších rychlostí. Dospělí obdivují fyzičku dětí, které na start na velkém kopci vybíhají. Po těchto výkonech ve všech zmizela večeře rychlostí blesku.

Po večeři následuje kulturní vystoupení části účastníků zimního tábora. Se svoji scénkou vystupuje osazenstvo pokojů Klikni pro zvětšení Klikni pro zvětšení 6 a 9 za pomoci Ondry z pokoje č. 1. Scénka sklízí velký úspěch a všichni její aktéři jsou náležitě odměněni.

A je tu středa, čas prvních závodů. Síly do závodu nám částečně ubírá fakt, že vlek díky závadě nejede a my musíme vystoupat na vrchol "po svých". Některým z nás to dělá velké potíže, najdou se však i tací, kteří tento pekelný výstup pojali jako závod. Závodit se bude ve slalomu. Účastní se všechny družstva včetně instruktorů i ostatních dospělých. Jedeme na dvě kola, časy obou kol se sčítají. Pochválit musíme především naše třetí družstvo, které od počátku výcviku udělalo již pořádný kus práce, a se slalomem si poradilo jako zkušení lyžaři.

Večer pak následuje slavnostní vyhlášení. Vyhlašujeme celkové pořadí mezi všemi dětskými účastníky, kterému kraluje Klikni pro zvětšení Magda z družstva č. 1, na druhém místě se pak umístila Míša z jedničky a diplom za třetí místo získává Honza z dvojky. Dále pak následuje vyhlášení pořadí v jednotlivých družstvech, všichni účastníci získávají diplom a sladkou odměnu. Mezi dospělými si nejlépe počínal Pepa, těsně za ním se umístil Kuba a na třetí příčku se vyhoupl Láďa. Vyhlášena je i mimořádná kategorie "speciál", ve které soutěžila naše spolubydlící z penzionu Kačenka a Daneček. Oba (byť za pomoci dospělých) podali výborný výkon, za který si rovněž zasloužili odměnu.

Po vyhlášení vítězů následuje vystoupení pokoje č. 1. Jelikož je to pokoj obývaný pány kluky, nemůže ve scénce chybět přestřelka, policie a zloduši. I tato scénka je odměněna bouřlivým potleskem a sladkou odměnou.

Čtvrtek dopoledne je věnován lyžařské akrobacii. Porota složená z dospělých hodnotí akrobatické prvky soutěžících, které si mohli natrénovat v uplynulých dnech. Akrobatická sestava musí být provedena v určeném prostoru a musí obsahovat nejméně dva různé prvky. Závodníci mají dvě jízdy, aby mohli opravit případné nedostatky. Závodu se účastní jen družstva 1 a 2, abychom předešli případným úrazům. Vítězi se pak stávají Míša z jedničky a Vašík z dvojky. Obdiv za předvedené výkony však zaslouží všichni.

Odpoledne pak probíhá závod ve sjezdu opět za účasti všech. Závod je na tři kola, nejhorší čas se pak vyškrtává. Po několika zkušebních jízdách se na start staví první závodník a závod začíná. Nejprve děti - po třech kolech je celkově nejlepší sjezdařkou Magda, která za sebou nechala i druhého Tomáše a třetího Michala. V dospělých pak za mohutného povzbuzování dětí na "zlato" dosáhl opět Pepa před Kubou a Patrikem. Večerní vyhlašování se opět neobejde bez diplomů a odměn pro všechny účastníky.

A je tu pátek, poslední "lyžovací" den, a proto nemůže chybět karneval na lyžích. Někteří si masky přivezli již z domova, jiní na nich pracují v době poledního klidu. Zvláštní obdiv pak zaslouží náš spolubydlící v penzionu - tatínek malé Kačenky, který během dopoledne dokázal vyrobit nádherné masky Muchomůrek. Odpoledne se pak průvod masek vydává na sjezdovku, kde následně masky ovládly celý svah. Po svahu tak přihlížející mohou vidět prohánět se kromě již zmiňovaných Muchomůrek i Křemílka a Vochomůrku, Sněhuláka, Čarodějnici, Kočičku, Myšku, Kouzelnici, Policistku, Santa Clause, Bílou paní apod. Mezi jednotlivými jízdami dochází i ke společnému fotografování a večer pak všichni dostávají odměny.

Než jsme se nadáli, je tu sobota a s ní i konec pobytu na horách. Nezbývá nám než si zabalit, uklidit pokoje a čekat na příjezd autobusu, který nás v odpoledních hodinách přiváží zpět domů. Slíbili jsme si však, že za rok se zde sejdeme znovu.

A takovéhle počasí nás po celý týden provázelo.

Akce byla realizovana s podporou MŠMT