Pozor, pozor, chystá se velká Pirátská výprava, dozvěděli se rodiče dětí, které se s námi rozhodly vydat se i v roce 2014 na čtrnáctidenní dobrodružství na táborovou základnu v Hradci u Stoda. A zájem to byl převeliký, ba dokonce rekordní, neboť moře připlavilo celkem 88 malých pirátů. A tak hurá na palubu s korzárkou Denisou a její pirátskou partou. Je 28.6. a někteří nedočkavci přijíždí do našeho přístavu ještě před stanovenou svolávací hodinou. Do 14:00 hodin se všichni věnují ubytování v chatkách a rozdělení do jednotlivých oddílů, resp. posádek.

          A jak se stát takovým členem posádky? Hlavní korzárka se svými pobočníky hledá posádky, které budou moci vyplout na dobrodružnou plavbu za pokladem. K tomu, aby se piráti mohli přihlásit k plavbě, musí prokázat určité dovednosti, které správný pirát musí mít. Musí umět plavat, střílet, číst v mapách a musí být po čertech mazaný.

          Večerní první slavnostní nástup v pirátských kostýmech byl opravdu velkolepý. Všichni malí i velcí piráti se od hlavní korzárky dozvídají pravidla pirátské plavby, která má za cíl doplutí na ostrov s pokladem. Piráti byli seznámeni s Pirátským zákonem, zjistili, že se pravidelně bude kontrolovat pořádek v kajutách, každá posádka si povede svůj palubní deník, za který může získávat body do celotáborové hry. Stejně tak se kdykoliv v průběhu tábora může objevit zapeklitý úkol přinášející rovněž body.

          Druhý den ráno je neděle, a tak dnes bez rozcvičky rovnou na snídani a po ní na nástup, kde se dozvídáme také další informace o tom, co budeme dnes podnikat. Všichni společně také přejeme všechno nejlepší našim oslavencům, svátek totiž dnes slaví Petr a Pavel.

          Piráti měli mnohdy smutný a těžký život. Aby si ho zpříjemnili, zpívali drsné pirátské písně. Samozřejmostí také bylo, že každý pirát uměl různé šifry a morseovku. Nyní tedy nastal čas si tyto dovednosti osvojit. Každá posádka dostává listy s vypsanou morseovkou a texty písní. Pro pravou pirátskou plavbu je též nutné mít pravé pirátské jméno - každý člen posádky si tak má vymyslet přezdívku, která bude začínat stejným písmenem jako jeho skutečné jméno. A tak celé dopoledne věnujeme nácvikům písní a tréninku morseovky.

          Odpoledne se vydáváme hledat Pirátskou truhlu. V táboře je pro šest posádek ukryto šest stejných vzkazů v morseovce, mapa a klíč k zámku. Po vyluštění morseovky se všichni dozvídají, že podle mapy mají najít starou truhlu, kterou střeží starý zlý pirát. K truhle je každá posádka vpuštěna až po zazpívání písničky. V truhle je šest váčků, v každém: jméno lodě, barva oddílu a model lodě, se kterým pak budou posádky putovat po mapě CTH. Při večerním ohni se představují jednotlivé posádky, přezdívky členů, písně atd.

          A je tu pondělí, třetí táborový den, dnes již s ranní rozcvičkou. A jelikož žádná loď, ani ta pirátská, nemůže vyplout bez vlastní vlajky, pondělní den strávíme Pod pirátskou vlajkou. Za pomoci latexové barvy a štětců vyrábíme posádkové vlajky z černé textilie.

          A jelikož se všem posádkám zkušební plavba povedla, zaslouženě strávili všichni piráti poslední večer před nebezpečnou a namáhavou plavbou v hampejzu… pirátská diskotéka začíná. Jen je ještě potřeba popřát dalšímu oslavenci, tentokrát z řad dospěláků. Vašíku, všechno nej…

          Správná pirátská posádka musí mít i svoji jednotnou uniformu, aby byla k rozpoznání od ostatních je proto potřeba vyrobit si Pirátskou uniformu. Batikujeme proto posádková trička.

          Odpoledne se v přístavu objevil guvernér ostrova. Nejraději by všechny piráty zavřel do vězení na doživotí. Je jen jedna cesta, jak z té šlamastiky ven. Sehnat si všechna potřebná potvrzení a povolení. Naštěstí jsou všechny úřady v blízkosti přístavu. A tak se všichni piráti vydávají na úřady shánět Povolení k vyplutí. A věřte, že na úřadech pro piráty to vypadá stejně jako na našich. Úřad práce nabízí peníze, které potřebujeme na dalších úřadech jen za splnění nějakého úkolu, např. za vyčištění zubů nebo převlečení se do pirátského kostýmu, Úřad městské části Porto Pirato vydá potvrzení o trvalém pobytu jen za nazpaměť odříkaný slib, Nejvyšší námořní velitelství pak poskytuje povolenku na plavby po světových mořích. Ústav pro jazyk český vydá potvrzení pouze po bezchybném odříkání jazykolamu. Hororem je pak návštěva u věhlasného psychiatra MUDr. Poděse.

          Všude se čeká, všude jsou nepříjemní úředníci, všude se něco požaduje. I přesto tato hra patřila k nejvydařenějším na celém táboře a královsky se při ní bavili především vedoucí představující nerudné úředníky. Večer pak Pirát baví piráta.

          Jakmile je loď postavena, může vyplout. Ale ani pirát nepřežije na moři bez zásob. Ve středu je tedy potřeba připravit Velkou loupežnou výpravu a naloupit dostatečné množství střelného prachu, rumu a jídla. Ale nebude to tak jednoduché, neboť všechny zásoby jsou bedlivě hlídány...

          Loď odrazila od břehu a míří směrem k Ostrovu pokladů. Zásoby jídla však nebudou stačit pro všechny členy posádky. Je nutno během plavby nalovit nějaké ryby. Kolem ale krouží nebezpeční Žraloci, kteří chytají děti a vždy, když je chytí jim fixem označí jednu končetinu. Kdo má označené obě ruce a obě nohy, vypadává ze hry. Večer se pak vlníme V rytmu vln.

          Ve čtvrtek nás čeká celodenní Výprava do neznámých moří, čili výlet na Křížový vrch. Na ranním nástupu dostávají všichni základní informace. Celý výlet začíná rozluštěním šifry. Je rozdělen na etapy, každá etapa má svoji mapu. Na místě, které je v mapě vyznačené a dokumentované fotkou se skrývá další část mapy. Celkem jsou čtyři. Cílem je Křížový vrch a jeho rozhledna. Na místě je pak možné opéci si vuřty. Zpáteční cesta má pak "povinnou" zastávku ve Stodě na zmrzlině.

          V pátek se na obzoru se objevily Nepřátelské lodě. Cílem posádek je potopit nepřátelské lodě a zároveň prohloubit vzájemnou důvěru a spolupráci v rámci posádky. Posádka vytvořila loď tak, že se v zástupu chytili všichni členové v pase a všichni kromě posledního mají zavázané oči. V průběhu hry se nesmí mluvit. Předem je domluveno ovládání lodi, například: klepni na levé rameno znamená zatoč vlevo, klepni na záda = jdi dopředu, poklepání na hlavu je pokynem pro výstřel. Povel vždy zadává poslední v řadě a členové lodi si ho postupně předávají dopředu. Jakmile dojde povel výstřelu k prvnímu, ten se rozběhne. Pokud takhle naslepo trefí nepřátelskou loď, je potopená, musí si sednout a čekat na další kolo. Každý oddíl je jedna loď.

          Boje pirátských lodí zanechaly na všech škunerech hluboké šrámy. Není proto divu, že všechny lodě Ztroskotaly u ostrova Poťouchlíků. Jeho obyvatelé zvaní Poťouchlíci získali své jméno díky prapodivnému smyslu pro humor. Slíbili sice pirátům, že je propustí a dokonce jim pomohou opravit zničené lodě., ale pouze, pokud prokáží dostatek odvahy a splní všechny poťouchlé úkoly. A čímže musely naše pirátské posádky projít? Tak např. bylo potřeba vylovit perly z nádoby s prapodivným obsahem, sníst misku s pudingem bez pomoci rukou, proplazit se pod "ostnatým" drátem, sníst konzervu či pálivé papričky, vylovit skleněnky z neprodyšných nádob naplněných čímsi slizkým a nepříjemným, přežít rozklepnutí vajíčka na hlavě či proběhnout naboso bahnitým terénem. A opět se všichni skvěle baví.

Večer se pak společně baví malí i velcí piráti.

          Všem pirátům jde o jedno - dostat se k pokladu co nejdříve. A proto vypuknou Závody lodí. Nejprve je potřeba vyrobit závodní dráhu. Na karton tak všechny posádky kreslí různě klikatou cestu. Účastníci hry se následně rozdělili do dvojic, jeden z dvojice si vždy lehl pod dráhu a druhý ho navigoval pomocí základních pokynů nahoru, dolů, doleva, doprava. Ležící měli v ruce magnet, druhý magnet byl z druhé strany kartonu v loďce. Loď vytvořená z krabičky od sirek se pak pohybovala pomocí magnetů. Cíl byl jasný, být co nejrychleji v cíli a nesjet z cesty.

          Sobotní odpoledne doráží do přístavu návštěvy, a tak zbytek dne tráví malí piráti se svými rodiči.

          A je tu nedělní dopoledne a s ním i Strážní koš. Po předchozích zkušenostech se piráti shodli na tom, že je třeba neustále pozorovat obzor, zda se neblíží loď, ať už přátelská nebo nepřátelská. Proto je třeba držet nepřetržitě hlídky ve strážním koši. Každý člen posádky postupně přibíhá na stanoviště (strážní koš), kde dostane dalekohled , se kterým sleduje obzor, tzn. obrázek umístěný před ním. Pak se vrací na palubu a zde kreslí, co viděl. Jakmile zakreslí, co viděl, vybíhá další člen a ten pak dokresluje, co viděl.

          Dopluli jsme do světoznámého obchodního Přístavu. Máme možnost vydělat si jmění převážením zboží, je ale potřeba dát pozor na nepřátelské pirátské lodě. Ve čtyřech přístavech představovaných vedoucími se nachází různé zboží, které je potřeba přepravit do jiného přístavu. Cestu nám ale kříží cizí pirátské lodi, které nám zboží kradou. Je proto potřeba být velice opatrný....

          Pondělní ráno zahajujeme celotáborovou rozcvičkou. Při ní jsme se vysílili, tak je potřeba doplout k ostrovu, který ukrývá velmi chutné jídlo. Je třeba najít všechny ingredience, nasbírat dřevo, rozdělat oheň a uvařit si pořádný Pirátský dlabanec. Kde nalezneme ingredience se dozvídáme z textu napsaném v morseovce, teď se ukáže, kdo se poctivě věnoval jejímu studiu.

          Po chutném obědě se piráti dostali do výtečné nálady. Dokonce byli ochotní se s ostatními piráty utkat o hlavní cenu - O pirátský pohár. Vypukají tak turnaje v ringu, ringofotbale a hákovce. Večer se jednotlivé posádky předvádí při divadelních scénkách na Ostrově Zloobrů.

          Celé úterý je věnováno dohrávání Pirátského poháru, doplňování lodních deníků a individuálním programům po oddílech. Odpoledne pak mezi nás přijíždění pracovníci záchranné služby s praktickými ukázkami první pomoci. Čas je také na koupání či malování na obličej. Večer piráti opět vyrazili na taneční parket.

          Plavba se pomalu blíží ke konci. Abychom získali informaci o klíčích k pokladu, musíme dobýt pevnost na lachtaním ostrově. Bohužel pevnost je ze strany moře velmi dobře chráněná. Nezbývá než se vylodit i s děly, přejít pěšky přes ostrov a zaútočit na pevnost ze strany, kde to nikdo neočekává. A tak všechny piráty čeká Výroba děla. Vybaveni sekerou, hřebíky, kusem provazu, gumou do praku se pouštíme do výroby děl, z novin a lepicí pásky pak vytváříme munici.

          Po zhotovení děla a dopoledním tréninku střelby je potřeba se vydat na cestu. Piráty čeká Dobytí pevnosti. Cesta vede lesem, členitým terénem, přes hory a doly. Dělo je potřeba táhnout celou cestu na laně, kterého se musí držet po celou dobu cesty celá posádka. Na konci cesty pak střelbou dobýváme pevnost.

          Podvečerní zápas vedoucích v ringu probíhal za mohutného povzbuzování, přišla i sličná slečna roztleskávačka. Nu a večer? Konečně je tu celý tábor očekávaná noční hra. Všechny děti se shromažďují na ploše, hraje hudba, hoří pochodně. Děti musí odříkat pirátskou přísahu hlavní korzáre a všem kapitánům. Zrádci jsou pak připoutáni ke stěžni a pomalováni.

          Než jsme se nadáli, je tu den, kdy se pokusíme o Dobytí ostrova pokladů. Dopoledne se piráti věnují dokončení svých palubních deníků, které budou odevzdávat a za které si mohou vybojovat další body do celotáborové hry. Odpoledne pak začíná poslední výprava za pokladem. Základem je vyluštit šifru a pak již vyplouváme. Šifra ve formě morseovky je tentokrát "odpípána" z auta.

          Morseovky jsou celkem tři. V přístavu se dozvídáme toto: Bájný Ostrov pokladů je nadosah. Nikdo z vás ale zatím neví, kde přesně ostrov leží. Chybí vám totiž poslední část mapy. Nyní nastal čas pokusit se najít zbývající část, která vás dovede až do vysněného cíle. Mnoho štěstí a dobrý vítr do plachet. Na cestě pak všechny posádky zdárně vyřeší i druhou část morseovky: Udržujte kurz podle mapy. Zatím si vedete dobře. Na nic nečekejte a plujte dál. Poslední šifra pak sděluje: Právě jste připluli k ostrovu Kuba a plujete podél Zátoky sviní. Je to oblast s častým výskytem hurikánů, proto mějte oči na stopkách a sledujte obzor. Mapa vám ukáže, kde se nachází váš cíl. V něm pak nacházíme truhlu s osmou částí mapy s Ostrovem pokladů.

          Nyní již víme, kde přesně leží Ostrov pokladů. K získání pokladu nám chybí již jen krůček - najít ho. Ostrov je velký a nepřehledný. Každá posádka si proto vezme část mapy a podle ní vytvoří model ostrova. Materiál na tvorbu modelu je potřeba nasbírat cestou zpět do domovského Porto Pirato. Všechny pirátské posádky se spojily a společnými silami z jednotlivých dílů mapy skládají kompletní model Ostrova pokladů. Po jeho složení pak každá posádka získává část nalezeného pokladu. Nikdo nepřichází zkrátka.

          Poslední večer v pirátském přístavu se nese ve znamení hudby. Piráti tančí jako o život, večer jim zpestřují kapitáni všech posádek se svým zvířátkovým vystoupením. Všichni si přejí, aby dnešní večer neskončil.

          Probouzíme se do dne, který na táboře nikdo nemáme rádi…dnes se musíme z dobrodružné pirátské plavby vrátit zpět do civilizace. Je potřeba vyklidit a vysmýčit kajuty, zabalit své lodní zavazadla a seběhnout se na posledním společném nástupu. Vyhlašujeme vítěze, ale na naší pirátské plavbě není poražených. Všechny posádky dostávají sladké odměny z nalezeného pokladu a diplomy. Ostrov pokladů byl dobyt.

          A tady jsou statečné pirátské posádky, které se s námi na dobrodružnou mořskou plavbu vydaly:

Akce byla realizovana s podporou MŠMT